Dziś mamy 29 listopada 2021, poniedziałek, imieniny obchodzą:
25 listopada 2021

Jak funkcjonuje przychodnia w Sicienku? „Staramy się zatrudnić lekarza, ale...”

fot. pixabay

fot. pixabay

Przychodnia GEMED w Sicienku stara się zatrudnić dodatkowego# lekarza specjalistę, ale chętnych brakuje. Nie jest to jedyny problem placówki, o czym poinformowano radnych na sesji gminnej rady.

Podczas ostatniej (27 października) sesji Rady Gminy Sicienko informację na temat funkcjonowania prywatnej przychodni GEMED Ewa Zamiatała-Grzelak w Sicienku przedstawił jej przedstawiciel Witold Krawisz. Sprawozdanie przedstawiono w protokole sesji. Krawisz poinformował o problemach z kadrą medyczną w przychodni. Od 2009 r. przychodnia stara się zatrudnić nowego lekarza, jednak młodzi lekarze po praktyce nie decydują się na przyjęcie pracy. Wg statystyk podawanych przez NFZ na 10 tys. mieszkańców powinno przypadać 4 etaty lekarza POZ. Jest obecnie 2,5 etatu. Taka sama sytuacja jest w przypadku pielęgniarek, choć tu dostępność jest większa. Nie ma też chętnych na etat położnej. Kolejnym problemem jest fizjoterapia. Przychodnia niedługo otwiera część fizjoterapeutyczną, jednak będzie to prawdopodobnie fizjoterapia prywatna, ponieważ NFZ od 1 stycznia jeszcze obniża stawki za procedury fizjoterapeutyczne.

Witold Krawisz wskazał na duże obciążenia lekarzy pracą. Tworzą się kolejki. Na wizytę trzeba czekać 3 dni. Zachęcił do korzystania z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu, gdzie można uzyskać teleporadę poza godzinami pracy przychodni oraz w święta. Poinformował, że przychodnia w Sicienku powinna udzielać 35 porad dziennie, tymczasem średnia z zeszłego miesiąca (września 2021 r. dop. – KP) wyniosła 92.

Radny Marek Nadolny zwrócił uwagę, że rozwiązaniem na brak lekarzy byłoby przywrócenie „Białych Niedziel”. Niestety, póki trwa pandemia jest to niemożliwe – o czym napiszemy w oddzielnym artykule.

Krawisz podziękował samorządowi Sicienka za współpracę podczas organizacji szczepień, szczególnie przy transporcie pacjentów. Podał dane zaszczepionych i przewidywanych problemach w ramach tzw. trzeciej dawki, o czym piszemy w innym artykule. Przedstawiciel przychodni poinformował o problemach z dostępem przychodni do internetu, o czym napiszemy również w oddzielnym artykule.

Teleporady, recepty i leki
Radny Marek Nadolny poruszył temat teleporad. Zwrócił uwagę, że w wyznaczonym dniu nie wiadomo, kiedy lekarz zadzwoni. Zaproponował, by określić, w jakich godzinach może ten telefon zadzwonić, ponieważ w zasadzie cały dzień trzeba mieć go przy sobie.

Przedstawiciel GEMED wyjaśnił, że przychodnia odsyła po godzinie 18.00 do wspomnianej już TPK. Stara się nie udzielać teleporad. Niegdyś NFZ chciał narzucać liczbę teleporad dziennie. Lekarze rodzinni nie zgodzili się na to. Po nadejściu pandemii teleporady się rozpowszechniły. Teraz wskazania NFZ są takie, by nie udzielać teleporad. Wiąże się to z systemem finansowania. Przychodnia stara się, by wizyty były osobiste, ponieważ m.in. wielu pacjentów zgłaszało się z błahymi sprawami, które można leczyć lekami dostępnymi w aptece, poza tym wzrasta zachorowalność na nowotwory, ponieważ pacjenci nie przychodzą do lekarza. Lekarz musi zobaczyć pacjenta, ponieważ przez telefon pacjent nie udzieli wszystkich informacji.

Radny Nadolny zwrócił uwagę, że taka sytuacja ma miejsce też w przypadku recept. – Przychodnia raczej w takim przypadku preferuje, by nie przychodzić osobiście, tylko zgłaszać się telefonicznie i czekać na telefon zwrotny z numerem e-recepty. Stąd prośba, by uściślić przedział godzinowy oczekiwania na ten telefon – zaapelował radny.

Krawisz poinformował, że przychodnia zachęca pacjentów do korzystania z konta e-pacjent. Do tego jest potrzebny profil zaufany, stąd prośba też do urzędu gminy, by rozpowszechniać informację o możliwości zakładania takiego profilu. Przychodnia starała się dzwonić do pacjentów, ale to się nie sprawdziło, gdyż pacjenci nie odbierali telefonów. Przez to, że trzeba było kilkakrotnie do nich dzwonić, to linia przychodni była zajęta i inni pacjenci nie mogli się dodzwonić do rejestracji. Teraz stosowana jest zasada, że jeżeli ktoś zamawia telefonicznie receptę, to otrzymuje informację, kiedy recepta będzie gotowa i wówczas sam ma zadzwonić.

Sekretarz gminy Sicienko Agnieszka Czarnolewska poinformowała, że profil zaufany promowany jest na wszystkich festynach i spotkaniach organizowanych przez gminę. Można przyjść do urzędu gminy w godzinach pracy i taki profil potwierdzić. – Należy jednak mieć na uwadze, że starsi ludzie nie założą profilu, nie mają dostępu do komputera, nie potrafią go obsłużyć – podkreśliła sekretarz.

– Czy jest możliwość przepisania leków stałych od ręki, bez oczekiwania na receptę – zapytał radny Ireneusz Witkowski.
Przedstawiciel GEMED poinformował, że zależy to od rodzaju leków. Pielęgniarka może przepisać niektóre leki stałe. Są jednak pewne ograniczenia. Przynajmniej raz na rok i tak konieczna jest porada lekarska. Niektóre leki może przepisać tylko lekarz. Jeżeli ktoś dzwoni do lekarza, to jest rejestrowany na najbliższy termin, gdyż rejestracja nie jest w stanie wyodrębnić, kto dzwoni po leki stałe, kto po leki, które może wypisać pielęgniarka, a kto po te, które może przepisać tylko lekarz.

Oceń artykuł: 0 0

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!


0

Jesień nie musi być nudna. Jak Polacy spędzają wolny czas?

Aż 80% zapytanych Polaków przyznaje się, że# odczuwa jesienią spadek nastroju. Samopoczucie poprawiamy sobie głównie spędzając czas ze znajomymi, aktywnościami sportowymi, ale także większą ilością słodyczy. Wybierając obecnie rozrywki kierujemy się przede wszystkim potrzebą relaksu, chęcią utrzymania formy oraz rozwojem zainteresowań. Takie wnioski płyną z badania „Nastroje Polaków a formy spędzania czasu wolnego” zrealizowanego przez serwis Prezentmarzeń jesienią 2021 roku.

(czytaj więcej)
0

Koronawirus zmienił nasze życie. Jak dbać o siebie w czasie pandemii?

Koronawirus zmienił życie wielu z nas, a podporządkowanie się# nowej rzeczywistości nie jest łatwe. Zmianom, zwłaszcza tym nagłym towarzyszy uczucie niepewności i strachu. I chociaż codzienność jest daleka od wymarzonej, kiedy widzimy spadek energii i motywacji powinniśmy skupić się na tym, co możemy zrobić.

(czytaj więcej)
0

Zaległości finansowe doprowadzają część Polaków do paniki. Wyniki badania

Dla ponad jednej czwartej Polaków 10 tys. zł stanowi# sumę zaległości, przy której odczuwają strach, że nie uda się im podołać spłacie. Dla niemal połowy granica ta leży na 25 tys. zł. Statystyki widoczne w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor oraz bazie informacji kredytowych BIK pokazują, że prawie połowa niesolidnych dłużników, czyli 1,25 mln osób, nie daje sobie rady już z kwotami nieprzekraczającymi 5 tys. zł.

(czytaj więcej)
0

Drogie zakupy bez planu częściej robią mężczyźni. Dzisiaj Black Friday

Czarny Piątek – dla jednych możliwość wyszukania# prawdziwych cenowych okazji, dla innych wysyp zakupowych pokus, a dla jeszcze innych chwyt marketingowy, tracący na atrakcyjności w zestawieniu z rzeczywistymi, codziennie oferowanymi cenami. Ale opierać się nawet pozornym okazjom nie jest łatwo. Z badania wykonanego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że połowa ankietowanych nie jest wolna od skłonności do impulsywnych zakupów i to na spore sumy. Jednej piątej Polaków zdarza się co najmniej raz na kilka miesięcy wydać pod wpływem chwili aż 500 zł.

(czytaj więcej)